Program minikonference
PROGRAM KONFERENCE
Pondělí 25. 8. 2025
13:00 - 13:30 - Registrace
13:30 - 14:00 - Přivítání, úvodní slovo
14:00 - 14:45 - PhDr. Jan Dezort, Ph.D - Koktavost mezi myslí, tělem a prostředím
14:45 - 15:30 - Mgr. Anna Chromá - Nepřímá terapie koktavosti u dětí předškolního věku - teoretická východiska
15:30 - 16:00 - přestávka a občerstven
16:00 - 16:45 - Mgr. Barbora Gromanová - Palin Parent rating Scale (PPRS): využití v diagnostice a terapii koktavosti
16:45 - 17:30 - Mgr. Stanislav Svačinka, Ph.D. - Patologie vs. tvořivá adaptace: jak rozumět klientovu příběhu.
17:30 - 18:00 - přestávka
18:00 - 19:30 - moderované diskuzní stoly - témata: neplynulosti u dětí, neplynulosti u dospívajících a dospělých, zkušenosti balbutiků
19:30 - večerní raut
Úterý 26. 8. 2025
9:30 - 11:15 - Workshopy
11:15 - 11:45 - Pauza
11:45 - 13:15 - Workshopy
13:15 - 14:15 - oběd
14:15 - 16:00 - Worskshopy
16:00 - 17:00 - Slavnostní ukončení akce, vylosování
PŘEDNÁŠEJÍCÍ, POPISY PŘEDNÁŠEK A WORKSHOPŮ

PhDr. Jan Dezort, Ph.D.
Klinický logoped, specialista na poruchy plynulosti řeči (koktavost/balbuties) s více než 15 lety praxe v státních i soukromých zařízeních. Je garantem pracoviště ORL a Logopedie s.r.o. v Brně. Je prvním v ČR, kdo absolvoval prestižní evropský kurz ECSF (European Clinical Specialization in Fluency Disorders). V terapii koktavosti uplatňuje systematický přístup, stanovuje měřitelné cíle a spolupracuje úzce s rodinou a dalšími odborníky, aby bylo dosaženo dlouhodobých výsledků. PhDr. Dezort působí i na akademické půdě – přednáší na Masarykově a Karlově univerzitě a účastní se výzkumných projektů týkajících se narušené plynulosti řeči.
🗣 Přednáška: Koktavost mezi myslí, tělem a prostředím
Co si o sobě myslí adolescent s koktavostí? Jaký vliv mají postoje rodičů? Jaká jsou specifika logopedické intervence u adolescentů a jaká je naše terapeutická role? Přednáška představí problematiku poruchy plynulosti řeči u adolescentů a dospělých z různých výzkumných perspektiv. Zaměříme se na:
- specifika logopedické intervence u dospívajících klientů,
- vliv rodinného a sociálního prostředí na utváření postojů ke koktavosti,
- roli negativních automatických myšlenek a anticipační úzkosti v životě osob s koktavostí.
📌 Cílem je nabídnout hlubší porozumění tomu, co vše se odehrává „mezi slovy“ – v myšlení, prožívání i interakcích osob s balbuties.
🛠 Workshop: Co slyšet není, ale ovlivňuje každé slovo
Workshop vychází z případových studií a výzkumů negativního myšlení a úzkosti u osob s balbuties. Vyzkoušíte si:
- využití psychometrických škál v praxi,
- nácvik citlivého přístupu k adolescentům,
- konkrétní intervence zaměřené nejen na řeč, ale i na myšlení, které jí předchází.
Mgr. Barbora Gromanová
Vzdělání v oboru logopedie získala na Masarykově univerzitě. V současnosti působí jako logopedka ve zdravotnictví v ambulanci v Brně, kde se specializuje především na práci s dětmi s neurovývojovými poruchami, včetně dětí s koktavostí. Ve své praxi využívá v terapii koktavosti u dětí zejména nepřímý terapeutický přístup Palin Parent–Child Interaction Therapy a přímý program Mini-KIDS. V rámci odborných zájmů se zaměřuje na práci s dětmi z vícejazyčného prostředí, které vyžadují logopedickou intervenci. Kromě klinické činnosti se věnuje organizaci vzdělávacích webinářů pro širokou veřejnost pod záštitou Asociace klinických logopedů ČR.
🗣 Přednáška: Palin Parent Rating Scale (PPRS): využití v diagnostice a terapii koktavosti
Přednáška se zaměřuje na dotazník Palin Parent Rating Scale (PPRS) – diagnostický nástroj určený k hodnocení dopadu koktavosti na dítě a jeho rodinu z pohledu rodičů. Účastníci se seznámí s teoretickými východisky PPRS a praktickými možnostmi jeho využití v klinické praxi. Bude představeno konkrétní využití dotazníku při diagnostice, plánování terapeutických cílů, monitorování a hodnocení efektivity terapie.
Součástí přednášky bude i praktická ukázka administrace online verze PPRS, včetně interpretace výsledků. Přednáška zároveň nabídne pohled na to, jak PPRS ovlivňuje přístup logopeda, jak pomáhá lépe porozumět potřebám rodiny a co konkrétního si mohou účastníci z přednášky odnést do své terapeutické praxe.
🛠 Workshop (společný s Mgr. Chromou): Komunikační strategie jako součást nepřímé terapie koktavosti u dětí předškolního věku
Praktický workshop se zaměří na komunikační strategie v rámci hry a hledání přirozených způsobů podpory dítěte. Budeme pracovat s principy nepřímé terapie a věnovat se reflexi a diskuzi nad vlastními přístupy účastníků.

Mgr. Anna Chromá
V roce 2018 jsem dokončila magisterské studium speciální pedagogiky Masarykovy univerzity v Brně. V rámci svého studia a závěrečných prací jsem se věnovala tématu bilingvního vývoje u dětí. Od roku 2019 pracuji v soukromé ambulanci klinické logopedie PaedDr. Věry Kopicové v Praze, kde se věnuji převážně dětské klientele, zejména dětem s neurovývojovými poruchami. V roce 2023 jsem dokončila atestaci v oboru a od roku 2024 jsem klinickým logopedem školitelem. V rámci terapie koktavosti nejčastěji využívám techniky nepřímé terapie u dětí předškolního věku a techniky modifikační terapie KIDS. Jsem členem Asociace klinických logopedů.
🗣 Přednáška: Nepřímá terapie koktavosti u dětí předškolního věku – teoretická východiska
Přednáška představí teoretická východiska nepřímé terapie, její principy a aktuální poznatky o efektivitě. Zazní, jaký dopad má tento koncept na práci klinického logopeda a co přináší rodinám, které si jej zvolily jako způsob terapie.
🛠 Workshop (společný s Mgr. Gromanovou): Komunikační strategie jako součást nepřímé terapie koktavosti u dětí předškolního věku
Praktický workshop se zaměří na komunikační strategie v rámci hry a hledání přirozených způsobů podpory dítěte. Budeme pracovat s principy nepřímé terapie a věnovat se reflexi a diskuzi nad vlastními přístupy účastníků.

Mgr. Stanislav Svačinka, Ph.D.
Je absolventem psychologie na Masarykově univerzitě a doktorského studia v oboru klinické psychologie. Působí v Poradenském centru Masarykovy univerzity v Brně, kde poskytuje psychologické konzultace studentům a spolu-vede podpůrné terapeutické skupiny. Má vlastní terapeutickou praxi, kde se věnuje individuální terapii dospělých. Je frekventatem komplexního výcviku v psychoterapii zaměřené na řešení (Dalet - Olomouc). Na Fakultě sociálních studií MUNI vyučuje předmět Základy akademického čtení a psaní.
🗣 Přednáška: Patologie vs. tvořivá adaptace: jak rozumět klientovu příběhu.
Během přednášky se budeme věnovat tomu, jak lze přistupovat ke změně a k práci se zakázkou klienta. Zatímco v logopedii bývá diagnóza často východiskem intervence a změna je chápána jako „náprava“ určité odchylky, v některých psychoterapeutických směrech – například v terapii zaměřené na řešení nebo v Gestalt přístupu – je kladen důraz na hledání preferované budoucnosti a na respektování jedinečných způsobů, jak se člověk snaží přizpůsobit nárokům prostředí. Bude otevřena otázka, zda může být prospěšné odklonit se od čistě deficituálního pohledu na klienta směrem k pohledu, který více zohledňuje jeho záměr, motivaci a vlastní vnímání změny - proč se mám vlastně měnit, co konkrétního mi to do života přinese a proč je to důležité pro mě osobně. Budeme také refelektovat možnou past bezděčného posilování vnitřního kritika klienta tím, že terapeut či odborník automaticky přijímá zakázku formulovanou skrze hodnocení nedostatečnosti (např. „měla bych mluvit líp“, „nejsem dost...“, v terapii pak "měl bych zhubnout", "měla bych víc pracovat").
🛠 Workshop: Jak mluvíme o změně? Společné přemýšlení o cílech a zakázkách
Workshop nabídne prostor pro sdílení a diskuzi nad tím, jaké zakázky logopedi ve své práci dostávají, jak o nich s klienty mluví a jaké otázky či dilemata při tom vznikají. Účastníci budou mít možnost zkoumat, zda by některé z představených myšlenek mohly být užitečné i v jejich praxi – například při formulaci cílů terapie, při rozhovorech s rodiči nebo při hledání způsobu, jak podpořit klientovu spoluúčast na procesu změny. Cílem workshopu není nabídnout univerzální řešení, ale otevřít dialog a nabídnout nové úhly pohledu, které mohou obohatit zavedené postupy a podpořit větší citlivost k tomu, jak klienti vnímají sebe sama a svou cestu ke změně."